donderdag 28 juni 2012

video

Lezen in het donker


Nog zo’n leuke misvatting is dat lezen met weinig licht slecht is voor je ogen. 


In wetenschappelijke studies is duidelijk aangetoond dat lezen met weinig licht vermoeiend is voor de ogen, maar absoluut niet schadelijk.


Datzelfde geldt voor het te dichtbij houden van een boek bij het lezen. Hier worden vaak oorzaak en gevolg verwisseld. Iemand die zijn boek opmerkelijk dichtbij houdt heeft vaak moeite met lezen en heeft een bril nodig. Maar het dichtbij houden is daar niet de oorzaak van.




woensdag 27 juni 2012



Je concentratie verbeteren


Er zijn veel mensen die klachten hebben die (mede)veroorzaakt worden of verergeren door een gebrekkige concentratie. Als je dagelijkse concentratie steeds meer moeite kost, merk je dat vaak als eerste aan het feit dat er een algehele geestelijke vermoeidheid optreedt. Daarnaast bemerk je natuurlijk dat je je aandacht moeilijker bij dingen kunt houden, dat je minder goed dingen in je opslaat, dat je geheugen achteruit gaat en dat je snel je interesse verliest.
Maar problemen met de concentratie gaan vaak nog veel verder en hebben vergaande psychische consequenties. Bij concentratie denken we vaak aan naar buiten gerichte aandacht, het kunnen ‘focussen’. Maar concentratie hebben we ook naar binnen gericht, en dan heeft het tot effect dat we grip hebben op onze emoties. 
Bij uitputtingsverschijnselen, burnoutklachten en andere problemen waardoor de concentratie verslechtert, zie je dan ook vaak een toename van emotionele labiliteit of plotselinge ontladingen van emoties.
In therapie kun je leren om het brein weer optimaal te laten functioneren. We stimuleren met oefeningen het vermogen om je weer te focussen, om gegevens in je op te nemen, om grip te krijgen op emoties en we trainen het brein om weer rustiger en geconcentreerder te worden. Daarbij gebruiken we soms hightech hulpmiddelen om hersengolven die nodig zijn voor concentratie en geheugen te stimuleren.
Kijk voor meer informatie en contactgegevens hier.





dinsdag 26 juni 2012


Ei is prima voor cholesterol


Even een kleine wetenswaardigheid:


Het is bekend dat een ei veel cholesterol bevat, en daarom wordt de consumptie, met het oog op hart- en vaatziekten, door veel mensen beperkt.


Maar... een werkzame stof in eieren, fosfolipide (lecithine) zorgt ervoor dat het cholesterol in een ei niet wordt opgenomen door de menselijke ingewanden.

Fosfolipide (lecithine) vermindert namelijk actief de absorptie van cholesterol. In 2001 is dit al uitvoerig onderzocht door de Kansas State University.


In de American journal of clinical nutrition wordt een onderzoek beschreven waarin een groep jongeren vijf maanden lang drie, zeven of vijftig eieren per week aten. Na uitvoerig onderzoek werd er geen verhoging van de cholesterolconcentratie en andere mogelijke risicofactoren voor hart- en vaatziekten gevonden.


Regelmatig eieren eten is dus absoluut niet slecht voor het cholesterolgehalte in je bloed.




Het kind en ik


Ik zou een dag uit vissen,
ik voelde mij moedeloos.
Ik maakte tussen de lissen
met de hand een wak in het kroos.


Er steeg licht op van beneden
uit de zwarte spiegelgrond.
Ik zag een tuin onbetreden
en een kind dat daar stond.


Het stond aan zijn schrijftafel
te schrijven op een lei.
Het woord onder de griffel
herkende ik, was van mij.


Maar toen heeft het geschreven,
zonder haast en zonder schroom,
al wat ik van mijn leven
nog ooit te schrijven droom.


En telkens als ik even
knikte dat ik het wist,
liet hij het water beven
en het werd uitgewist.




Martinus Nijhoff



vrijdag 22 juni 2012





Meer mannelijke energie door groene thee


In de American Journal of Clinical Nutricion publiceerde dr. Dulloo een opmerkelijk onderzoek waarin hij concludeerde dat groene thee die cafeïne bevat de hoeveelheid mannelijke energie binnen 24 uur langzamer doet afnemen.
In het onderzoek werd het gebruik van alleen cafeïne en het gebruik van een placebo vergeleken met gebruik van groene thee die cafeïne bevat en de conclusie was dat de groene thee de hoeveelheid energie over 24 uur met 4% verlengde. 
Hoewel cafeïne een oppeppend affect heeft, blijkt dit geen invloed te hebben op de dagelijkse energie. Datzelfde geldt voor zogenaamde energiedrankjes die vaak veel suiker en cafeïne bevatten. Deze ongezonde drankjes geven alleen de suggestie van energie door een snelle verbranding van de suiker en een kortdurend oppeppend effect van de cafeïne en andere oppeppende stoffen.
Al eerder is er gepubliceerd over het feit dat groene thee erg gezond is en zelfs een bijdrage kan leveren met betrekking tot afslanken in het algemeen.






donderdag 21 juni 2012

Olijfolie halveert de kans op hart- en vaatziekten


In een langdurig onderzoek naar kanker, de European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition, wordt na onderzoek van 41.000 volwassenen geconcludeerd dat olijfolie de kans op kanker niet verkleint.
Opmerkelijk is echter wel dat dagelijks twee lepels olijfolie het risico op hart- en vaatziekten halveert. Eén eetlepel verkleint de kans met 28%.
De impact op hart- en vaatziekten bleek zelfs groter dan de wetenschappers verwachtten. Doordat olijfolie veel onverzadigde vetten en polyfenolen bevat helpt het bij het verminderen van bloedpropjes.
Elke dag dus twee eetlepels. Als iets zo makkelijk is, zou je wel erg dom zijn om het niet te doen.





dinsdag 19 juni 2012

Jong blowen vergroot de kans op psychische klachten


Het is een bekend gegeven, en veelvuldig wetenschappelijk onderzocht... toch wordt er nog weleens te licht over gedacht: blowen, en zeker blowen in de groei, is zéér ongezond en gevaarlijk.
Zo onderzochten de onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum in Utrecht de gegevens van 26.000 jongeren. Uit de analyse van deze gegevens blijkt dat jongeren die cannabis gebruiken veel vaker psychische en psychiatrische problematiek vertonen dan jongeren die niet blowen. 
Zo brengt bijvoorbeeld het gebruik van cannabis een drie maal hogere kans op een psychose met zich mee. Vaak worden jongeren ook meer achterdochtig en krijgen ze eerder last van het horen van stemmen en wordt het moeilijker voor hen om met gevoelens om te gaan. De kans op een opname in een psychiatrische inrichting wordt groter naarmate iemand meer cannabis gebruikt.
Daar komt bij dat het soms om zeer ernstige psychiatrische aandoeningen gaat. Zo werd eveneens door het UMC geconcludeerd dat cannabis schizofrenie kan triggeren bij mensen die hiervoor genetisch kwetsbaar zijn. Dat wil zeggen dat ze niet schizofreen zouden zijn geworden als ze geen cannabis hadden gebruikt. 
Daarnaast is al eerder geconcludeerd dat ook de intelligentie bij 5 joints per week significant daalt. 


maandag 18 juni 2012


Preventieve hypnotherapie voorkomt klachten


Veelal zie ik mensen in mijn praktijk die psychische of psychosomatische klachten hebben. Maar uit een recent Amerikaans onderzoek blijkt dat ongeveer 1 op de 5 volwassenen voortdurend teveel angst, spanning of stress ervaart. In de meeste gevallen gaat dit ook gepaard met slaapklachten, slechte concentratie en prikkelbaarheid.
Het bedrieglijke van het opbouwen van te veel spanning is dat het zo geleidelijk gaat. Regelmatig zie ik mensen met allerlei klachten die alleen kunnen ontstaan bij een langdurig te hoog spanningsniveau, maar die zelf aangeven ‘weinig last te hebben van spanning’. Je voelt soms zelf niet meer hoeveel spanning je psychisch en lichamelijk vasthoudt. Tot je klachten krijgt die daar het gevolg van zijn.
Als je bemerkt dat al lange tijd veel zaken je te veel energie kosten, als je concentratie achteruit gaat, en je slaapt regelmatig moeilijk of onrustig, dan is de kans groot dat je bezig bent om je algehele spanningsniveau te verhogen. Vroeg of laat krijg je hier lichamelijke of geestelijke klachten door. 
Het goede nieuws is dat het verlagen van je spanningsniveau met wat hypnose-oefeningen eenvoudig en snel werkt. Zo is het voor veel mensen mogelijk om binnen 5 sessies blijvend dusdanig meer rust en ontspanning te ervaren dat bijvoorbeeld klachten rondom angst, te hoge bloeddruk of spanningshoofdpijn verminderen of verdwijnen. 
Veel mensen besteden meer zorg aan het onderhoud van hun auto dan het onderhouden van hun eigen psyche. Zo nu en dan een paar preventieve sessies hypnotherapie gericht op het verlagen van het stress- en spanningsniveau kan helpen om veel klachten te voorkomen. 
Klik hier voor meer informatie.

zaterdag 16 juni 2012

Ochtendmensen voelen zich beter




Een nieuw onderzoek van de Universiteit van Toronto toont aan dat ons dagritme een grote invloed heeft op onze stemmingen en ons geluksgevoel.
Uit dat onderzoek blijkt dat oudere mensen meer ‘ochtendmens’ zijn dan jongeren. De ochtendmensen hadden daarbij opvallend meer positievere emoties en een betere subjectieve gezondheid. Dat gold zowel voor de oudere als de jongere ochtendmensen.
Het kan zijn dat je als avondmens in de ochtend moeite hebt met het sociaal functioneren, en dat je productiviteit aan het begin van de dag te laag ligt. Het kan daarom verstandig zijn om geleidelijk je ritme te verschuiven door vroeger naar bed te gaan en standaard vroeger op te staan. Je kunt daarbij denken aan het geleidelijk vervroegen van je bedtijd, bijvoorbeeld met een half uur per maand. Als je dit geleidelijk doet begint je lichaam gemakkelijker te wennen aan het nieuwe ritme. 
Vroeger gaan slapen en vroeger opstaan heeft tevens een positief effect op je stemmingen en kan het gevoel van depressie verlichten. Ook is het voor depressiegevoeligheid goed om de slaapduur te beperken tot 7 - 8 uren.


dinsdag 12 juni 2012

Je kunt veel meer dan je denkt dat je kunt


Het leuke van mijn werk is dat ik mensen zie groeien en openbloeien. Een groot deel van de mensen die in mijn praktijk komen hebben klachten. Ze lijden onder angsten, oude onverwerkte emoties, ontregeling van het psychisch systeem door overbelasting en ga zo maar door. 
Maar een ander deel van de mensen komen zonder klachten, maar omdat ze het gevoel hebben dat er meer in hen zit dan dat er uit komt. Ook mensen die eerst met een klacht binnenkwamen, kunnen op dit punt komen.
Je realiseert je dan dat je eigenlijk meer zou kunnen dan je doet, of je voelt dat er allerlei innerlijke processen gaande zijn, dat je bijvoorbeeld allerlei ideeën hebt e.d. , maar het komt niet echt van de grond. Soms herinner je je ook periodes waarin je helemaal in een positief gevoel zat en waarin je veel voor elkaar kreeg, en herken je ook periodes waarin er bijna niets uit je handen komt. De ene keer werkte je onbewuste vóór je, de andere keer werkte het meer tegen je.
In coaching en therapie leer je om in je onbewuste weer op zoek te gaan naar je innerlijke hulpbronnen. Dat zijn je sluimerende capaciteiten en mogelijkheden. Je leert om je eigen innerlijke kracht te gaan gebruiken om je doelen te realiseren. Zonder die innerlijke kracht en zonder onbewuste actieve hulpbronnen is het bereiken van je doel vaak te zwaar en te moeilijk. Maar als je leert om je eigen mogelijkheden aan te boren, je emoties te gebruiken als een energiegevende drive achter je handelen, dan gaan een aantal zaken veel gemakkelijker. Ze worden gedreven en gestuurd door je innerlijke kracht, je innerlijke hulpbronnen.
Klik hier voor meer informatie over therapie & coaching.





Onder 't net en vlot gesprek
dat mijn hoofd, met bruine hoed
met de gastheer voeren moet,
denkt mijn hele ziel: verrek!
In mijn binnenst stampen beesten,
snuiven paarden, ruisen bossen,
slangen schuiflen door de mossen,
negerstammen vieren feest.
Port of sherry... liever thee?
Ja mevrouw, of eiglijk... nee.
Spiernaakt duik ik in een meer.
Graag, een halfje... o, niet meer!


M. Vasalis
uit parken en woestijnen

maandag 11 juni 2012


ADHD vermindert door voeding


Een onderzoek van het ADHD Research Centrum en de Radboud Universiteit in Nijmegen toont aan dat voeding een belangrijk effect kan hebben op kinderen met ADHD. 
Voor het onderzoek kregen honderd kinderen met ADHD gedurende vijf weken een hypo-allergeen dieet. Dit betekent een dieet waar voedingsmiddelen in vermeden worden waar het lichaam sterk op kan reageren, zoals tarwe, sinaasappels, zuivel, suikers.
Aan het eind van de proefperiode bleek dat 64% van de kinderen na het volgende van het dieet geen ADHD-verschijnselen meer had. 
Al eerder schreef ik iets over het positieve effect van een goede visolie bij ADHD, concentratie- en stemmingsverbetering en de ontwikkeling van hersenen. 

Het lijkt me verstandig om bij ADHD-achtige klachten zeker het voedingselement nader te onderzoeken, alvorens alle pillen voor de dag worden gehaald.



donderdag 7 juni 2012

Treurigheid in de hitparade



Wetenschappers van de Vrije Universiteit in Berlijn hebben na onderzoek van 1000 top 40 songs geconcludeerd dat de popmuziek veel treuriger is geworden dan vijftig jaar geleden.
In de jaren 60 was 85% van de liedjes vrolijk en in majeur geschreven. Tegenwoordig is dat nog maar 42% van de liedjes.
Ook kwam in het onderzoek naar voren dat de teksten van de liedjes negatiever zijn geworden en vaak conflicterende emoties oproept. 
Een en ander is te verklaren doordat gevoelens en ambivalentie een steeds grotere rol zijn gaan spelen in ons bewustzijn en in onze identiteit. Hierdoor wordt meer herkent in treurige songs en wordt meer genoten van emotioneel complexere muziek.



woensdag 6 juni 2012

Inspirerende woorden van Nick Vujicic

De volgende filmpjes zijn een toespraak van Nick Vujicic. Hij is anders dan gemiddeld, en heeft een inspirerend effect op veel mensen. Kijk en luister zelf...

video

video

video

video

video





dinsdag 5 juni 2012


Betere prestaties door water drinken


Uit een onderzoek van twee universiteiten in Londen en Westminster blijkt dat de prestaties van studenten omhoog gaan als ze water drinken tijdens een examen.

In het onderzoek werden 447 studenten geobserveerd. De groep studenten die water dronken scoorden significant hogere cijfers, namelijk 5% hoger voor de oudere studenten en 10% hoger voor de jongere studenten.

Drinkwater heeft een psychologisch effect op het brein en kan angst verlichten, wat een verklaring kan zijn voor de opvallende resultaten. Bovendien is voldoende water drinken (minimaal 8 glazen per dag) gezond voor het lichaam, de bloedsomloop, zuurstoftoevoer en het brein.

zondag 3 juni 2012

Brein leert door videospellen


Het brein is erg gevoelig voor externe stimulatie. Dat zien we als we in therapie met diverse stimulerende technieken bijvoorbeeld de concentratie verbeteren, maar dat wordt nu ook aangetoond in een nieuw onderzoek dat wordt beschreven in het blad Journal of Cognitive Neuroscience.
Er werd een experiment gedaan met 25 proefpersonen die nooit eerder videospelletjes speelden. Deze personen werd gevraagd om herhaaldelijk twee uur een computerspelletje te spelen met een totale tijdsduur van tien uur. Het betrof een schietspel waardoor ze de spelwereld door de ogen van de schietende persoon bekeken.
Voor het spelen van de videospellen en na het spelen van de videospellen werd hun hersenactiviteit en diverse functies gemeten.
Opvallend was dat de personen die de videospelletjes speelden opmerkelijk beter waren geworden in het opsporen van een verstopt object. In een controlegroep hadden andere personen tien uur gepuzzeld en daarvan bleek de scoren bij het opsporen van objecten niet verbeterd. Voor het eerst is hiermee wetenschappelijk aangetoond dat visuele oplettendheid gestimuleerd kan worden door computerspellen. 
Uit eerder onderzoek naar gewelddadige computerspellen bleek al dat tien uur een gewelddadig computerspel spelen het meetbare effect had dat de activiteit in de hersenen die er voor zorgt dat we emoties en agressief gedrag reguleren afneemt.
Ons brein laat zich makkelijk stimuleren. In therapie met mensen die leiden aan concentratieproblemen, bijvoorbeeld voortkomend uit een burnout, merken we vaak dat tal van concentratie en geheugenfuncties aanzienlijk verbeteren als het brein met oefeningen gestimuleerd wordt. 

vrijdag 1 juni 2012

Waarom zou je in therapie gaan?



“Waarom zou je in therapie gaan?”, is een vraag die mensen me weleens stellen. Het antwoord ligt wellicht voor de hand: Als je herhaaldelijk in jezelf tegen dingen aanloopt en je wilt dat veranderen. Of als je belemmerd wordt in je geluk of functioneren en het lukt je niet om dat zelf te veranderen. Of als je psychische klachten hebt.


“Maar helpt het dan om daarover te praten?”, is dan vaak de vervolgvraag. En daar komen we bij een punt waaruit blijkt dat veel mensen ‘praten over’ verwarren met ‘therapeutisch werk’.

Bij therapie hebben we het niet over ‘je verhaal doen’, ‘frustraties spuien’ of ‘meedenken’. In therapie krijg je zicht en grip op het achterliggende mechanisme. Op datgene wat je doet waar je geen grip op hebt en waar je vaak ook geen weet van hebt... waardoor het je ook moeilijk lukt om het te veranderen. 
Dat weten is één. Maar het gaat niet om het weten op zich. Waar het wel om gaat, is dat je nu het nodige in jezelf verandert op een manier dat dit automatisch een nieuwe gewoonte wordt. Zodat je je bijvoorbeeld in een bepaalde situatie automatisch zeker gaat voelen. Of zodat je bijvoorbeeld vanzelf voelt dat iets niet meer zo pijnlijk is als vroeger, omdat je automatisch oude ballast verwerkt. We kennen allemaal de situatie dat je bijvoorbeeld wel begrijpt dat je je niet onzeker hoeft te voelen, maar tóch voel je je zo. Nogmaals, het gaat niet om denken en weten, maar om daadwerkelijke veranderingen in je gevoel.
In hypnotherapie hebben we het dus over èchte veranderingen in jezelf. Het gaat over méér jezelf worden, en je ontdoen van oude ballast en oude belemmeringen. Het gaat er om dat je weer gaat genieten van de dingen die je doet en dat je niet langer blijft hangen in oude gevoelens en oude gewoontes.



In het volgende korte filmpje, afkomstig van mijn website, ga ik bondig in op hoe een eerste gesprek verloopt en wat het belangrijkste is bij de start van therapie.