dinsdag 31 juli 2012

Rouwverwerking en therapie


Rouwen doen we allemaal op onze eigen manier. Er is geen goede en verkeerde rouw en er is ook geen te snelle of te langzame rouw. Maar toch kan het zijn dat je bemerkt dat je in je proces van verliesverwerking stagneert. Je merkt dat het je, ook na langere tijd, niet lukt om je leven weer op een constructieve manier te hervatten.
Rouw is een intensief intern verwerkingsproces waarbij het verlies geleidelijk aanvaard wordt, de pijn van het verlies wordt ervaren, je leven wordt aangepast aan de nieuwe situatie en waarin je een nieuwe plek en emotionele betekenis geeft aan de persoon om wie je rouwt.
Hoewel rouw een natuurlijk emotioneel proces is kunnen er bijvoorbeeld omstandigheden zijn die het verwerken bemoeilijken. Lange tijd heb ik veel ouders begeleid die hun kind verloren aan kanker en daar zag ik bijvoorbeeld hoe pijnlijke en moeilijke momenten in de medische behandeling de aandacht kunnen opeisen, of eindeloze vragen als ‘Waarom...’ en ‘Hadden we misschien beter....’, waardoor het emotionele proces als het ware ondersneewt. Dit is maar een klein voorbeeld, want er kunnen tal van factoren zijn die het proces van rouw en verwerking bemoeilijken en doen stagneren.
In therapie leer je goed te verwerken en om weer een nieuw evenwicht te vinden, weer in balans te komen en het verleden en de dierbare persoon die je hebt verloren een plek te geven waar die tot z’n recht komt. Zodat je - hoe moeilijk het verlies ook is - ook kracht kunt putten uit de mooie ervaringen samen.
Kijk voor meer informatie hier


video


video







dinsdag 24 juli 2012

Pechvogels worden omgeschoold...


Richard Wiseman, hoogleraar psychologie aan de universiteit van Hertfordshire (UK) stelt dat het voor iedereen mogelijk is om gelukkiger te worden en pech te vermijden. Hij deed een onderzoek naar de levens van 400 mensen. Een deel van deze mensen vond dat ze veel geluk had in hun leven, een ander deel vond dat ze echte pechvogels waren.
Tien jaar lang volgde hij deze mensen met vragenlijsten, dagboeken en intelligentietests. Hij kwam hierna tot de volgende conclusies:
  1. Pechvogels zien vaak hun mogelijkheden tot geluk niet. Vaak doen zich dezelfde kansen voor als bij de ‘gelukkigen’, echter de pechvogels merken de kansen niet op en ondernemen dus ook geen actie.
  2. Pechvogels zijn opvallend meer gespannen. Deze spanning verhindert dat ze onverwachte kansen en mogelijkheden waarnemen. Pechvogels zijn teveel bezig met andere dingen. Ze zijn teveel op zoek naar iets, en staan te weinig open voor al het andere.
  3. Geluksvogels zien de kansen of creëren ze zelf. Ze nemen snel gelukkige beslissingen omdat ze luisteren naar hun intuïtie (onbewuste intelligentie). Ze hebben positieve verwachtingen waardoor er self-fulfilling prophecies ontstaan. Ze zijn beter bestand tegen pech, waardoor ze het sneller kunnen omzetten en van zich af laten glijden.
Om zijn theorie in de praktijk te toetsen, opende Wiseman zijn zogenaamde ‘Geluksschool’. Een maand lang leerden de pechvogels om gelukskansen te herkennen, hun onbewuste intelligentie te benutten en ontspannen en open te reageren.
De resultaten waren opmerkelijk. Van de pechvogels was 80% gelukkiger, positiever geworden en ondervond daadwerkelijk meer geluk en minder pech.




maandag 23 juli 2012







Minder zout verkleint de kans op maagkanker


Het is wellicht algemeen bekend dat veel zout eten ongezond is en slecht voor de bloeddruk, het hart, het vaatstelsel en de kans op een beroerte vergroot. Maar evenzo belangrijk is het wetenschappelijk inzicht dat minder zout de kans op maagkanker verkleint.
Het World Cancer Reseach Fund (WRCF) maakt zich sterk voor een duidelijke vermelding van de hoeveelheid zout in voedingsmiddelen. 
De maximale hoeveelheid zout is dagelijks 6 gram, wat neerkomt op ongeveer een afgestreken theelepeltje, maar het feit is dat de meeste mensen gemiddeld dagelijks zo’n 8,6 gram zout nuttigen.
Maagkanker, waar jaarlijks in Nederland zo’n 1445 mensen aan overlijden, is een slecht te genezen kanker, die bovendien vaak pas in een laat stadium wordt ontdekt. Door minder zout te consumeren en meer groente en fruit te eten kan volgens het WRCF veel ellende voorkomen worden.


zaterdag 21 juli 2012






Kinderen en jongeren die gepest worden



Regelmatig heb ik kinderen en jongeren in therapie die last hebben van klachten of beperkt worden in hun ontwikkeling doordat ze gepest worden. Ze worden buitengesloten, uitgescholden, via het internet gepest of herhaaldelijk vernederd.
De gevolgen van pesten zijn op korte en op lange termijn zeer ernstig. Een kind of jongere die gepest wordt, is geneigd zichzelf onbewust van alles de schuld te geven en bouwt een negatief gevoel van eigenwaarde op. Het gevolg is dat het zelfvertrouwen daaronder leidt en dat er een verhoogd spanningsgevoel ontstaat. Sociaal contact wordt een inspannende aangelegenheid met alle gevolgen als angst, terugtrekken, slecht presteren op school, vermijdingsgedrag, faalangst, moeite met vriendschappen etcetera.
In de begeleiding van kinderen en jongeren die gepest worden, wordt vaak gedacht aan het vergroten van de weerbaarheid. Dat is een belangrijk aspect, maar nog veel belangrijker is het aanleren hoe je jezelf weer op positieve opbouwende manier kunt gaan beïnvloeden, zodat je weer eigenwaarde en zelfrespect opbouwt. En hoe je alle negatieve invloed van anderen meer van je af laat glijden.
Op deze aspecten richt ik me met jongeren in therapie. Ze leren zichzelf intern weerbaarder te maken, en de opgekropte negativiteit en spanning los te laten. Weerbaarheid of assertiviteit zonder daadwerkelijk innerlijke basis is namelijk gedrag waar anderen - zeker de pestkoppen - zo doorheen prikken. Zelfvertrouwen is niet een kwestie van doen, maar een kwestie van voelen. Met behulp van eenvoudige hypnosetechnieken kunnen kinderen en jongeren leren zichzelf weer goed te gaan voelen en zo de negatieve spiraal van negatieve beïnvloeding door anderen en door zichzelf te verbreken. Klik hier voor meer informatie over therapie en coaching bij pesten.
Een kort stukje video van de aanpak van negatieve gevolgen door langdurig pesten kun je ook terugzien in het televisieprogramma ‘gepest’ bij RTL4, waar ik een meisje begeleidde in het loslaten van oude ballast. Klik hier





video








vrijdag 20 juli 2012









Tijd geven levert meer tijd op...


Tijd is een relatief begrip. Bepaalde momenten kunnen uren lijken, terwijl andere in een seconde voorbij kunnen zijn. Zo lijkt bijvoorbeeld vaak de tijd sneller te gaan als we ouder worden... Thomas Mann gebruikt in ‘Der Tod in Venedig’ (Dood in Venetië) de mooie beeldspraak van de zandloper die letterlijk sneller lijkt te gaan naarmate er meer zand in het onderste glas zit...
In hypnotherapie maken we regelmatig gebruik van tijdsdistortie. Dat is een verandering in de subjectieve beleving hoe we tijd ervaren. Zo kan met wat hypnose-oefeningen de tijd bij de tandarts op de stoel als ‘sneller’ ervaren worden, dan de tijd waarop je geniet. De mate waarin we tijd ervaren, zo blijkt in therapie vaak, heeft belangrijkse gevolgen voor hoe we ervaringen beleven. Dat geldt zowel voor pijnlijke als plezierige ervaringen.
Een nieuw onderzoek toont aan dat we meer ruimte in tijd beleven als we ons regelmatig belangeloos inzetten voor anderen. Tijd geven aan anderen, levert dus voor jezelf meer tijd op. Dat gevoel van ‘de tijd hebben’ vermindert weer stress en spanning, en zo snijdt het mes hier aan twee kanten! Het onderzoek is binnenkort te lezen in het blad Psychological Science.






woensdag 18 juli 2012








Stephen Covey is overleden


Deze week is in een ziekenhuis in Idaho Falls op 79-jarige leeftijd Stephen Covey overleden. Hij viel in april tijdens een fietstocht door de bergen van zijn fiets en heeft 3 maanden in het ziekenhuis gelegen. Stephen Covey was auteur, trainer en coach en had een zeer succesvolle coachings- en trainingsorganisatie, FranklinCovey.
Stephen Covey was in het verleden hoogleraar aan de Brigham Young University in Utah en heeft lange tijd onderzoek gedaan naar succesvolle mensen. Hij bedoelde daarmee mensen die in alle opzichten een constructief en gelukkig leven leiden. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat deze mensen iets gemeenschappelijks hadden. Ze deden iets wat tot een gelukkig, constructief leven leidde.
Hij schreef daarover een boek, “The 7 Habits of Highly Effective People”. Het is een ontzettend inspirerend boek dat je levenslessen leert die van grote waarde zijn! De Nederlandse titel - “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap” - suggereert, mijns inziens, te veel dat het om een managementboek gaat, maar je kunt dat ‘leiderschap’ zien als: leiding nemen over je leven.
Het is een boek dat ik iedereen zou aanraden die iets opbouwends wil met zijn leven. Een boek om te lezen en te herlezen. Er zijn er genoeg in omloop van Stephen Covey verkocht al meer dan 20 miljoen exemplaren in 38 talen.



zaterdag 14 juli 2012




Van je vliegangst afkomen


Het is weer vakantietijd en in deze tijd worden heel wat mensen beperkt in hun mogelijkheden door hun vliegangst. Zonde, want vliegangst is een angst die je goed kunt aanpakken. 
Vliegangst is in de meeste gevallen irrationeel, al houden sommige mensen zich vast aan een rationele verklaring, bijvoorbeeld: ‘De kans dat het vliegtuig naar beneden kan vallen’. Maar diezelfde mensen realiseren zich vaak goed dat de kansen op een dodelijk ongeluk in het alledaagse verkeer veel groter zijn.
Vliegangst heeft veelal te maken met een overmatige behoefte aan controle. Wat weer te maken heeft met wat dieperliggende gevoelens van angst. Die behoefte aan controle kan heel makkelijk ook claustrofobische reacties tot gevolg hebben of spanningsklachten als paniekaanvallen. Deze klachten zijn vaak de reden dat men het vliegtuig mijdt.
Toch is het zeer goed mogelijk om in therapie van je spanningsklachten, je reisangst en je vliegangst af te komen. 
Door de angst achter die klachten aan te pakken en door meer spanning te leren verwerken, bemerk je ook veel meer ontspanning in het dagelijks leven, waardoor spanningsklachten of paniekaanvallen al direct verminderen of verdwijnen.

En daarbij hoeft het aanpakken van je vliegangst in therapie geen jaren te duren. Het lukt de meeste mensen vrij snel om weer te durven vliegen en te reizen. Het is immers zo jammer als je graag dingen zou willen doen en zou willen zien, maar het niet doet, terwijl de tijd voorbijgaat... Kijk hier voor meer informatie.


woensdag 11 juli 2012

Jij bent verantwoordelijk...!



Van groot belang bij het verbeteren van de kwaliteit van je leven is dat je je verantwoordelijkheid oppakt. 

Verantwoordelijkheid in de betekenis dat je je ervan bewust bent dat je zelf je gevoelens creëert, en dat ze niet een direct gevolg zijn van de omstandigheden. 
Verantwoordelijkheid in de betekenis dat je zelf op je eigen gevoelens kunt reageren. Dat je in de letterlijke betekenis van het woord antwoord kunt geven op je eigen gevoelens en effectief leert reageren op je eigen behoeftes. Dat je jezelf leert kennen en sturen.
En verantwoordelijkheid in de betekenis dat je je in de communicatie met de ander volledig bewust bent van jouw aandeel. Wie je de verantwoordelijkheid geeft, geef je de macht. Want dat is degene die kan reageren op de situatie, die kan gaan beïnvloeden, die kan gaan sturen. Als je je doel wilt bereiken en je zit in een bus die rijdt... wat is dan de beste plek om te zitten?...   Achter het stuur, natuurlijk. De weg kan moeilijk zijn, er kunnen obstakels zijn en ga zo maar door, maar achter het stuur heb je verantwoordelijkheid voor waar je terecht komt. 
Belangrijk daarbij is ook dat je niet je ‘redding’ van buitenaf verwacht. Niet van mensen die je komen redden, niet van mensen die je problemen komen oplossen, niet van nieuwe omstandigheden, niet van ‘als ik maar een betere jeugd had gehad’, niet van complimenten van anderen... 
Als je de kwaliteit van je leven wilt verbeteren moet je 100% verantwoordelijkheid nemen voor je gevoelens, je daden, je leven. Zo kun je, eventueel met een coach naast je, stap voor stap je doelen bereiken.


video

maandag 9 juli 2012








Aardbeien helpen je gezond te blijven


Nieuw wetenschappelijk onderzoek van de Warwick Medical School toont aan hoe aardbeien ons beschermen tegen hart- en vaatziekten en tegen diabetes.
Al eerder was bekend dat aardbeien deze gezonde werking op ons lichaam hadden, maar nu is duidelijk geworden dat ze dat doen door het stofje Nrf2. Dat stofje verhoogt niet alleen de antioxidanten in ons lichaam, maar vermindert ook actief de hoeveelheid cholestrol.
Omdat aardbeien helpen om onze ingebouwde verdediging om cellen, organen en bloedvaten gezond te houden, is het aan te bevelen om nu er veel aarbeien verkrijgbaar zijn daar volop van te genieten.




zondag 8 juli 2012

Vakantiestress


Voor de meeste mensen betekent vakantie ontspanning, lichamelijk en geestelijk bijkomen en nieuwe energie opdoen. Maar voor sommige mensen betekent vakantie ook veel stress en onrust. 
Er kunnen tal van psychische klachten zijn die in de vakantie juist meer de kop op steken. Het is daarom verstandig om met zo min mogelijk stress op reis te gaan en de dagen voor vertrek het rustig aan te doen. Vermoeidheid leidt immers tot vermindering van grip op je emoties en vermindering van je veerkracht. Hierdoor wordt het moeilijker om met tegenslagen, slecht weer, jengelende kinderen, ruzies met je partner en dergelijke om te gaan. Het komt regelmatig voor dat juist tijdens de vakantie deze alledaagse problemen doorslaan en soms andere psychische klachten, bijvoorbeeld paniekaanvallen, triggeren.
Een aantal tips voor een ontspannen voorbereiding ligt voor de hand, maar ik zet ze toch maar even op een rijtje:
  • Begin vroeg met voorbereiden zodat je de laatste dagen weinig te doen hebt en kunt ontspannen.
  • Ga uitgerust op reis. Zorg dat je de dagen voor vertrek op tijd naar bed gaat en eventueel wat uitslaapt.
  • Verzamel van te voren wat informatie over je vakantiebestemming zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
  • Bespreek van te voren wat jullie plannen zijn in de vakantie, zodat aan ieders verwachtingen kan worden voldaan.
  • Geef je lichaam even de tijd om te wennen aan een verandering van temperatuur. Ga niet meteen actief in de weer.
  • Wees je bewust dat je op vakantie bent en laat ‘op tijd’ en ‘nuttig bezig zijn’ zo veel mogelijk los.
Als je gevoelig bent voor psychische klachten, voor angst, stress, paniek en te veel spanning is het raadzaam om voor vertrek twee of drie sessies hypnotherapie te volgen. Hiermee kun je eenvoudig leren om grip te krijgen op je emoties en spanning en stress los te laten. Je zult met een paar sessies wellicht niet al je problemen kunnen aanpakken, maar je kunt er vaak wel voor zorgen dat je prettig ontspannen op reis gaat. En eenmaal weer thuisgekomen, na een prettige vakantie, kun je altijd de stap zetten om nu je klachten de baas te worden en weer te gaan genieten van je leven. Klik hier voor verdere informatie




vrijdag 6 juli 2012

Zomaar een wetenswaardigheid... over water



Dat water drinken belangrijk is voor het reinigen van ons lichaam e.d. daar heb ik al eerder over geschreven. Maar een hardnekkig misverstand is dat veel mensen denken dat het lichaam voor negentig procent uit water bestaat. Dat klopt niet.
De totale hoeveelheid water in een volwassen man van zeventig kilo is ongeveer veertig liter. Dat is dus nog geen zestig procent van het lichaamsgewicht. En als mensen ouder en dikker worden, zakt dat percentage zelfs soms onder de vijftig procent.
Een volwassen persoon ververst minimaal twee liter water per dag via urine, zweet en verdamping van de huid. Een minimale aanvulling per dag is dus het drinken van twee liter vocht.








donderdag 5 juli 2012

Moeder-Kind relatie is blauwdruk voor later



Het is een bekend psychologisch feit dat de eerste intieme relatie in je leven, in de meeste gevallen die met je moeder, van groot belang is in je emotionele beleving van intieme, romantische relaties op latere leeftijd.
Dit gegeven was echter nooit zo goed wetenschappelijk onderbouwd. Maar nu is er een uitvoerig onderzoek van de universiteit van Minnesota dat aantoont dat deze vroege patronen - die al ontstaan voordat taal en begrip zich kan ontwikkelen - van grote invloed zijn in tijden van stress. 

Op die momenten val je namelijk snel terug op deze oude patronen. Een slecht behandeld kind schiet bijvoorbeeld snel in de verdediging en voelt zich snel aangevallen, terwijl het kind dat veel aandacht en veiligheid heeft gekend eerder vertrouwt op de goede bedoelingen van de ander.
Uit het onderzoek kwam tevens naar voren dat door middel van toewijding en een betrouwbare partner, en/of door middel van therapie, de oude patronen kunnen veranderen.
In therapie zie ik het vrijwel dagelijks dat mensen deze patronen willen en vaak moeten veranderen om een succesvolle bevredigende relatie te kunnen opbouwen. Als je ontdekt dat je vastloopt in oude relationele automatismen is het van belang om niet te lang door te blijven modderen, maar om tijdig aan de bel te trekken en de achterliggende automatismen te veranderen. Klik hier voor verdere informatie. 



woensdag 4 juli 2012







Filmtip


Begin dit jaar las ik het boek ‘We need to talk about Kevin’ van Lionel Shriver. Het boek leest als een autobiografische thriller en gaat onder andere over een zeer boeiende moeder-zoon relatie.

Deze week zag ik de film. In de meeste gevallen valt dan de film wat tegen, maar dat was naar mijn mening zeker niet het geval bij deze film. De acteurs zijn indrukwekkend, mooie dialogen en de regie van Lynne Ramsay is prachtig. Een aanrader.




video



dinsdag 3 juli 2012




Koffie verkleint de kans op huidkanker


Een nieuw onderzoek wijst erop dat het drinken van koffie de kans op een veel voorkomende huidkanker - basaalcelcarcinoom - verkleint. 
De onderzoekers bestudeerden de gegevens van 112.897 proefpersonen, waarvan er 22.786 huidkanker ontwikkelde.
Ze ontdekte bij de studie van het dieet dat het drinken van koffie en ook andere cafeïnehoudende dranken als chocolade, thee, cola de kans op basaalcelcarcinoom aanzienlijk verkleint.
Hoewel koffie dus een preventief effect kan hebben (al eerder schreef ik over het preventieve effect van koffie op Alzheimer) is het weer niet verstandig om buitensporig veel koffie te drinken. Een kopje of 4 tot 6 per dag lijkt hier gepast.