woensdag 27 juni 2012

Je concentratie verbeteren


Er zijn veel mensen die klachten hebben die (mede)veroorzaakt worden of verergeren door een gebrekkige concentratie. Als je dagelijkse concentratie steeds meer moeite kost, merk je dat vaak als eerste aan het feit dat er een algehele geestelijke vermoeidheid optreedt. Daarnaast bemerk je natuurlijk dat je je aandacht moeilijker bij dingen kunt houden, dat je minder goed dingen in je opslaat, dat je geheugen achteruit gaat en dat je snel je interesse verliest.
Maar problemen met de concentratie gaan vaak nog veel verder en hebben vergaande psychische consequenties. Bij concentratie denken we vaak aan naar buiten gerichte aandacht, het kunnen ‘focussen’. Maar concentratie hebben we ook naar binnen gericht, en dan heeft het tot effect dat we grip hebben op onze emoties. 
Bij uitputtingsverschijnselen, burnoutklachten en andere problemen waardoor de concentratie verslechtert, zie je dan ook vaak een toename van emotionele labiliteit of plotselinge ontladingen van emoties.
In therapie kun je leren om het brein weer optimaal te laten functioneren. We stimuleren met oefeningen het vermogen om je weer te focussen, om gegevens in je op te nemen, om grip te krijgen op emoties en we trainen het brein om weer rustiger en geconcentreerder te worden. Daarbij gebruiken we soms hightech hulpmiddelen om hersengolven die nodig zijn voor concentratie en geheugen te stimuleren.
Kijk voor meer informatie en contactgegevens hier.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen