donderdag 24 januari 2013

Slapen (1) - Pubers en Jongeren



Veel mensen die in therapie komen hebben ook last van slaapproblemen, en veel klachten worden beïnvloed door een slechte slaapkwaliteit. Slapen is een volledig onbewust proces en daarmee het vakgebied van de hypnotherapeut. Ik zal de komende periode zo nu en dan wat informatie over slapen op een rijtje zetten.

Allereerst is het van groot belang dat kinderen, pubers, tieners en jongeren voldoende slapen!

Groot wetenschappelijk onderzoek van neurowetenschapper James Gangwisch van de Columbia University in New York toont duidelijk aan dat pubers meer slaap nodig hebben dan volwassenen.

Te weinig slaap verhoogt bij pubers het risico op ernstige psychische klachten als depressies, stemmingswisselingen, gedrags- en concentratieproblemen. Gangwisch concludeerde dat na een grootschalige meerjarige studie waaraan 15.600 pubers tussen de twaalf en achttien jaar oud meededen.

De conclusies zijn helder: Op tijd naar bed, bijvoorbeeld rond tien uur ‘s avonds, resulteert in 24 procent minder kans op depressies. Langslapers krijgen 20 procent meer last van negatieve stemmingen en zelfmoordgedachten. En tieners die maar zo’n vijf uur per nacht slapen, hebben maar liefst 70 procent meer kans op depressies dan tieners die acht uur per nacht slapen. Ook soortgelijk onderzoek van de Universiteit Amsterdam bevestigt deze conclusie. 

Nu lijkt vijf uur slapen per nacht ook erg kort, maar ik hoor bij tieners nogal eens over heel lang televisie kijken of tot diep in de nacht internetten of gamen. Het sluipt er snel in.

Maar alleen op tijd naar bed gaan biedt geen garantie dat je ook echt voldoende kwalitatieve slaap krijgt. Een slechte slaapkwaliteit leidt ook tot ernstige problemen. Als je slaap bijvoorbeeld onvoldoende REM-slaap bevat, verwerk je minder en stagneren op de langere termijn tal van psychische processen.

Regelmatig werk ik met cliënten die last hebben van ernstige slaapproblemen. Soms mensen die nog nooit een hele nacht hebben doorgeslapen, of voortdurend om de paar uur wakker worden. Feit is dat hoe jonger je leert om goed te slapen en onbewust in je slaap bij te sturen tot een diepere slaap, hoe makkelijker het is. 

Het verbeteren van je slaap is voor volwassenen en jongeren een eenvoudige stap, maar met verstrekkende positieve gevolgen. Veelal kun je in een beperkt aantal hypnotherapeutische sessies je slaapkwaliteit aanzienlijk verbeteren en je algemene verwerking (opruimen van spanning, stress en ballast) daarmee ook verbeteren. Het resultaat is dat je je meer ontspannen, fit en positief voelt.







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen