zondag 6 januari 2013

Paniek en Paniekaanvallen


Veel van mijn cliënten komen in therapie met paniekaanvallen. Soms staat hun hele leven in het teken van het voorkomen van, of de omgang met die paniekmomenten.

Soms ook hebben ze er al jaren last van en hebben ze al eerder hulp gezocht. In veel gevallen bestond de hulp uit alleen ‘praten over’. En dat is te weinig, dan kun je alleen leren begrijpen dat je niet bang hoeft te zijn van die aanvallen, maar echt verdwijnen doen ze dan vaak niet.

Daarom denken veel mensen dat paniekaanvallen heel ernstig en hardnekkig zijn, maar de werkelijkheid is een stuk positiever.

Als je op de juiste manier aan paniekaanvallen werkt, kom je er snel en blijvend vanaf. Zo simpel is dat.

Het probleem is dat veel mensen zelf of in therapie aan de slag zijn om alleen hun denken te beheersen of te veranderen. Natuurlijk is het zo dat negatieve of angstige gedachten gevoelens van angst en paniek kunnen triggeren, maar ook als die gedachten positiever of realistischer worden, heb je diep van binnen dus een overvloed aan gevoelens van angst, paniek, onveiligheid en onrust.

Het probleem zit dus niet alleen in je denken, maar in het onbewust aangeleerde automatisme om spanning vast te houden, weg te drukken en op te kroppen. Er ontstaat daardoor als het ware een drukvat, en als die druk verder oploopt, dan komt dat op een bepaald moment tot een ontlading. Dat is paniek. Een psychische en lichamelijke ontlading van onverwerkte en te veel opgekropte emoties. Door de paniek raak je meer gespannen, waardoor nog sneller de druk oploopt... En zo kun je in een negatieve vicieuze cirkel van angst en angst-voor-de-angst terechtkomen.

Het is daarom essentieel dat je niet alleen je aandacht schenkt aan positief denken en leren met je paniek om te gaan, maar dat je bovenal leert om innerlijk je onrust, spanning en ballast automatisch op te ruimen en te verwerken. 

In therapie gaan we direct aan de slag met dat achterliggende mechanisme van verwerken. Dat doe je immers onbewust en dat kun je meer en beter gaan inzetten. Daardoor ga je onbewust - dus zonder je ballast bewust te hoeven herkauwen - meer en beter verwerken, waardoor de innerlijke spanning vermindert en paniek blijvend verdwijnt.

Paniek is eigenlijk maar een hinderlijk symptoom, want nog belangrijker is: je algehele spanning daalt! Dat is van groot belang voor je gevoel van welbevinden en je psychische en lichamelijke gezondheid.


KLIK HIER voor uitgebreide informatie over paniek, paniekstoornissen en angst


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen