zondag 9 december 2012


Hier op de foto met mijn grote voorbeeld van een subliem therapeut, Stephen Brooks.


Het is verbazingwekkend hoe creatief ons onbewuste kan zijn als we onze bewuste gedachten en ingeslepen gewoontes opzij zetten. Daar kwam ik de afgelopen dagen opnieuw achter omdat ik hier in Chiang Mai bij Stephen Brooks veel hypnotherapeutische sessies moest doen in het Engels... Alle mooie taalpatronen, Ericksoniaanse constructies niets had ik meer paraat, alleen mijn ervaring en onbewuste kennis van hypnotherapeutische technieken en het werken met het onbewuste. En wat werkt dat dan lekker en creatief..!

De essentie van psychotherapie waarbij we met hypnose dieperliggende klachten aanpakken (hypnotherapie) is niet het bestrijden van bepaalde symptomen, maar het op een dieper niveau puur onbewust veranderingen stimuleren zodat cliënten meer zichzelf worden, vrij van ballast en vrij van belemmerende innerlijke strategieën. Zo verdwijnen klachten, blijvend.

Daarom is het ook in therapie veel beter om je bewuste denken even aan de kant te zetten. Dat bewuste ‘denken over’ heeft je veelal de oplossing of de verandering niet gebracht... Het is de openheid en je eigen creativiteit in je onbewuste die maakt dat je veel meer kunt dan je denkt dat je kunt. Dat geldt zelfs voor het aanpakken van klachten waar je misschien al een leven lang last van hebt...

Afijn, morgen kom ik met een nieuw diploma (Master in The Covert Advanced Psychotherapeutic Strategies of Milton H. Erickson and NLP) van het BHR (British Hypnosis Research) terug naar Nederland. Vol enthousiasme ga ik weer aan de slag. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten