Nieuw wetenschappelijk onderzoek van de University of Oregon, gepubliceerd in het blad Neuroscience, toont aan dat we prima in staat zijn om volledig onbewust grammaticale fouten te ontdekken.
Tijdens het onderzoek werd de breinactiviteit van mensen gemeten als ze zinnen lazen en ondertussen werden afgeleid. De vragen na afloop gingen over de grammaticale juistheid van de gelezen zinnen.
In het onderzoek werd duidelijk dat ook als mensen een foutieve zin bewust als grammaticaal juist waardeerden, het onbewuste wel degelijk gezien had (wat zichtbaar was in de breinactiviteit) dat de zin grammaticaal onjuist was.
Onbewust weet, zie en doe je veel meer dan je denkt dat je weet, ziet en doet. Dat is iets wat ik in therapie dagelijks bemerk.
De afgelopen maanden waren een aantal van mijn cliƫnten zo verstandig om voor het eindexamen tijdig aan de bel te trekken. We werkten aan het minimaliseren van faalangst en belemmerende prestatiedruk, maar vooral ook aan het optimaal gebruik maken van je brein.
Als je op een examen bijvoorbeeld meerkeuzevragen krijgt, dan gebeurt het nogal eens dat mensen gaan twijfelen over het antwoord. Wat er dan vaak gebeurt is dat ‘bewuste ruis’ in de vorm van nieuwe bewuste afwegingen, onrust, spanning de toegang tot de eerder in je opgenomen informatie belemmert.
Of dat door toenemende spanning en prestatiedruk in het brein de activiteit verschoven wordt naar zeer hoge bewuste inspanning en piekspanning. Ook daarmee hinder je de toegang tot eerder opgenomen informatie. Creatieve processen, die nodig zijn voor redeneren en andere prestaties op je examen, functioneren dan niet meer zo goed.
In therapie leer je hoe je die toegang vrij kunt houden, want net als bij het onbewust detecteren van grammaticale onjuistheden, weet je onbewust heel goed wat je eerder geleerd en gehoord hebt en wat dus het juiste antwoord is.
Mijn advies is altijd om het brein niet te drogeren met kalmerende middelen, maar juist te activeren en het beter te laten presteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten