donderdag 22 maart 2012

Je vliegangst de baas, je vrijheid terug.


In mijn praktijk, KLIK HIER, behandel ik regelmatig mensen met vliegangst. Vaak weten deze mensen wel dat ze zich niet bang hoeven te voelen, dat vliegen veilig is etcetera, maar toch voelt het angstig. In veel gevallen is er een verband met clautrofobie of met een sterke controlebehoefte. Aangezien het hier in de meeste gevallen een irrationele en hardnekkige angst betreft is hypnotherapie bij uitstek een goede behandelmethode. Met behulp van hypnotherapeutische technieken werken we namelijk direct aan het automatisme van de angst en aan het gevoel. Het gaat er níet om dat je ‘begrijpt’, het gaat er om dat je je beter ‘voelt’. Bij een serieuze vliegangst kun je het beste in therapie gaan om dat aan te pakken. Het gaat namelijk niet vanzelf over en je beperkt je leven door niet te durven vliegen. 
Toch zijn er een aantal simpele tips waar mensen met een klein beetje vliegangst, of spanning al baat bij kunnen hebben. Ik zet ze hier even op een rijtje. 
  • Als je gaat vliegen, ga dan van tevoren geen rampenfilms met neerstortende vliegtuigen kijken. Ga geen gesprekken aan met 'deskundigen' die precies weten wat er allemaal fout kan gaan. Dat voorkomt al dat je fantasie geen loopje met je gaat nemen. Wees er niet te lang van te voren mee bezig. Dwalen je gedachten af naar het vliegen, ga dan bewust aan iets anders denken, bijvoorbeeld de fijne vakantie die je te wachten staat.
     
  • Bouw versterkende overtuigingen op. Bijvoorbeeld dat vliegen de veiligste manier van reizen is. Dat de kwaliteitscontroles extreem streng zijn. Dat ze altijd genoeg brandstof meenemen. Dat als de piloot meegaat, het écht wel veilig is. Dit zorgt al voor een veiliger gevoel. Sta even stil bij hoe het voelt als je deze gedachten door je hoofd laat gaat. Leer bij jezelf een gevoel op te roepen in combinatie met deze gedachten.
     
  • Bereid je goed voor. Zorg dat je reispapieren in orde zijn. Is je paspoort en rijbewijs nog geldig. Zoek informatie over je bestemming; leuke dingen om te bekijken, reisverslagen van mensen die er al geweest zijn. Vertrek op tijd van huis, zodat je daar al geen stress van krijgt. Zorg dat je ontspannen op reis kunt (ook door het de dagen vóór vertrek rustig aan te doen). Zorg ook dat je goed uitgerust bent.
     
  • Neem iets rustgevends mee. Dat kan een soort talisman zijn of een pilletje om rustig te worden of om te slapen. Meestal is het al voldoende om zoiets bij te hebben en hoef je het niet eens te gebruiken. Denk ook aan prettige muziek die je in een juiste stemming brengt of die je een gevoel van rust geeft.
     
  • Regel alles voor als er iets fout mocht gaan. Zorg voor een reisverzekering, laat familie weten waar je bent. Neem pilletjes mee voor reisziekte, diarree, misselijkheid. Zorg dat je het gevoel hebt dat je op alles voorbereid bent.
     
  • Controleer of je vliegangst gedachten eigenlijk wel kloppen: Vraag aan jezelf of jouw vliegangst wel reëel is? Wat kan er nou eigenlijk gebeuren?
     
  • Laat je vliegangst gewoon toe: Op het moment dat je je vliegangst toelaat, wordt het vanzelf minder. Als je vliegangst wegdrukt, wordt het alleen maar erger. Je hoeft jezelf niet als eis te stellen dat je volkomen ontspannen moet vliegen, je kunt je spanning (binnen bepaalde grenzen) ook accepteren.
     
  • Blijf rustig doorademen: Bij vliegangst stokt je adem; als je weer gaat ademen gaat de energie weer stromen en kom je tot rust. Zorg er dus voor dat je je voeten op de grond hebt en stel je voor dat je door je navel ademt, zodat die adem naar je keel gaat en daarna weer terug omlaag zakt naar je navel.
     
  • Ontspan je spieren: Bij vliegangst verkrampen je spieren. Gewoon even op de spanning in je spieren concentreren en dan fysiek loslaten. Ontspan ook je nek, je schouders en je kaken.
     
  • Denk aan versterkende dingen: Denk aan dingen, situaties en mensen waar je heel gelukkig en blij van wordt: Door je gedachten te verzetten roep je vanzelf een prettig gevoel op.
     
  • Stel de juiste vraag: Een perfecte vraag die je constant kunt herhalen is: ‘Hoe is het nu ik me helemaal veilig voel?' Geen antwoord geven; alleen de vraag stellen en verder niets verwachten.
     
  • Stel oplossingsgerichte vragen: Bijvoorbeeld: ‘Hoe zal ik me morgenvroeg voelen als alles goed is gegaan?’ of ‘Wat kan ik nu doen om me in deze situatie helemaal (of nog meer) ontspannen te voelen?’
     
Als je merkt dat je vliegangst of de spanning rondom het reizen een te grote belemmering blijft vormen, neem dan even contact op. Vlieg-, reis-, verkeerangst e.d. is in therapie goed te behandelen. Je krijgt zo je vrijheid terug en kunt meer genieten van de dingen die je doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen