vrijdag 15 maart 2013

Te vermijden voedsel bij stress



Mensen met stress grijpen vaak naar verkeerde voeding door de hoeveelheid cortisol in hun lichaam. Cortisol is een hormoon dat bij iedere vorm van stress vrijkomt. De voeding waar mensen dan vaak naar grijpen, is vaak suiker- of zoutrijk en dat stimuleert juist de aanmaak van cortisol.

Even een paar valkuilen op een rijtje:

Energiedrankjes
Ze zijn ronduit slecht. Door de cafeïne word je nerveus en de hoeveel suiker die er in zit, maakt dat je bloedsuikerspiegel een piek maakt om daarna weer in een dip te komen. Ze hebben ook een negatief effect op de slaap, wat nog meer stress veroorzaakt.

Pikant voedsel
Mensen met stress hebben vaak last van de spijsvertering. Scherp voedsel blijft dan te lang in de maag, waardoor brandend maagzuur kan ontstaan.

Snoep
Net als energiedrankjes veroorzaakt dit een piek in je suikerspiegel. Het gevolg is dat je als de dip begint alleen maar meer zin krijgt in suikerrijk snoep.

Alcohol
Alcohol en stress voeden cortisol. Ze hebben dus een versterkend effect op elkaar.

Vette snacks
Deze vettigheid, als patat, hamburgers etcetera heeft een negatief effect op je energie, wat vervolgens weer een negatief effect heeft op je stress.

Kauwgom
Ook kauwgom en suikervrij snoep kan stress stimuleren en zorgen voor een opgeblazen gevoel.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen