woensdag 22 juni 2016

Stress, examenvrees, prestatiedruk... en geslaagd !!



Gelukkig zijn ook dit jaar weer alle examen-cliĆ«nten die ik begeleid geslaagd!!  Gefeliciteerd!!  Jullie hebben er hard voor gewerkt en met succes!

In therapie & coaching hebben we vooral gewerkt aan het verlagen van de spanning, het opslaan van informatie, het creatief verwerken en bewerken van informatie en het onbewust toegankelijk maken van geleerde informatie.

Veel mensen staan er niet bij stil dat we voor al deze vaardigheden gebruik maken van aangeleerde automatismen. Het feit dat dit automatisch gaat, wil nog niet zeggen dat dit efficiƫnt en effectief gaat. En daar kunnen we in therapie (veelal in een beperkt aantal sessies) met succes aan werken.

Je kunt (onbewust) leren om creatiever om te gaan met datgene wat je weet en je kunt leren om automatisch het geleerde beter te onthouden. Als je daarbij ook nog eens de basisspanning automatisch verlaagt, dan voel je je rustig en ontspannen, waardoor studeren en concentreren ook beter gaat.

Veel mensen zouden er verstandig aan doen om deze vaardigheden al gedurende het schooljaar aan te leren, in plaats van in de laatste maanden voor het eindexamen.


Bij al deze vaardigheden geldt in het algemeen: hoe jonger je het op een goede manier leert, hoe meer je er profijt van hebt.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen