woensdag 27 maart 2013

Waar komt je klacht vandaan...?



Aan het begin van de therapie vraag ik vaak aan cliënten wat ze van mij verwachten. Vaak hoor ik dan: “... dat ik weet waar het vandaan komt...”.

De overtuiging die daar achter zit, is zoiets als: “Als ik weet waar het vandaag komt, dan kan ik het veranderen”. Maar de realiteit is dat dit in veel gevallen niets met elkaar te maken heeft.

Het weten hoe en waarom iets ontstaan is, wil nog niet zeggen dat je het dan ook daarmee verandert of niet meer doet. Een klacht of een gedrag is immers een onbewust automatisme geworden en of je nu wel of niet veel weet over het ontstaan, het automatisme gaat door.

Dat kun je vergelijken met lezen. Dat is een heel ingewikkeld proces om dat aan te leren, maar als je eenmaal kunt lezen, dan kun je niet eens meer naar een woord kijken zonder het automatisch te lezen. Zo krachtig is een automatisch proces. Je kunt het wel anders willen, maar toch gebeurt het zo.

Soms kan het nuttig zijn de oorzaak op te sporen, omdat daar aanknopingspunten liggen voor het veranderen van het achterliggende probleem. Soms kan het ook zijn dat de oorzaak nog actief is.

Maar heel vaak is er niet een eenduidige oorzaak. Soms ontstaan klachten door een samenloop van omstandigheden, of door een geleidelijke opstapeling van gebeurtenissen. In veel gevallen werkt een klacht als op elkaar inhakende tandwielen. Het één beïnvloedt het ander en lang niet altijd is duidelijk te achterhalen waarmee het begonnen is.

Waar het primair om gaat, is dat je onbewust en dus automatisch bepaalde dingen anders gaat doen. Dat die radartjes als het ware anders op elkaar gaan reageren. In het hier en nu. Het gaat er om dat je een nieuw automatisme aanleert, waardoor je je weer goed gaat voelen en je klacht kan veranderen.

Ik heb liever dat je zegt: “Ik snap er niks van, maar ik voel me steeds beter...” dan dat je “precies kunt vertellen hoe en waarom je je zo rot voelt...”. 

Het feit dat je er soms niks van snapt, heeft te maken met het feit dat je een verandering aanleert op het gebied van je gevoel, je automatismen, je onbewuste. Al het andere is maar redeneren, analyseren en ‘praten over’.

Daarom zullen we soms focussen op de oorzaak van je klacht - als het vermoeden bestaat dat deze nog een actieve rol speelt - maar zullen we even zo vaak de oorzaak laten voor wat het is en in het hier en nu daadkrachtig het achterliggende mechanisme achter je klacht veranderen of nieuwe automatismen aanleren.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten