maandag 21 april 2014

Film: Dorian Gray


Wie het prachtige boek The Portrait of Dorian Gray van Oscar Wilde nog nooit gelezen heeft zou dit eerst moeten lezen. Maar daarna is de verfilming van het boek, getiteld 'Dorian Gray' zeker de moeite waard. In de loop der jaren heb ik meerdere verfilmingen van het boek gezien, maar deze mag er zeker zijn. Met een mooie hoofdrol van Ben Barnes als Dorian Gray en Colin Firth als Lord Henry Wotton. De film, onder regie van Olive Parker, is niet nieuw. Hij dateert uit 2009, maar ik zag hem pas enkele weken geleden. 

Lord Henry fluistert Dorian, als de slang in het paradijs, in zijn oor…  Ik citeer hier even Wilde in de Nederlandse vertaling: “De ingetoomde wilde leeft tragisch voort in de zelfverloochening waarmee ons leven is besmet. En voor onze onthouding worden we gestraft. Iedere impuls die we verstikken nestelt zich in de geest en blijft ons vergiftigen. Terwijl eenmaal zondigen het lichaam van zijn zonde verlost, want handelen is een vorm van loutering. Waarna ons niets rest dan de herinnering aan het genot of de weelde van het berouw. De enige manier om de verzoeking te ontkomen, is eraan toe te geven. Weersta hem, en je ziel zal verkwijnen van verlangen naar wat hij zich heeft ontzegd, van smachten naar wat zijn monsterachtige wetten tot monsterachtig en verboden hebben verklaard. Men zegt wel dat alle waarlijk grote gebeurtenissen van de wereld zich in de geest afspelen. En ook de waarlijk grote zonden van de wereld worden in de geest bedreven, louter in de geest. Uzelf, mijnheer Gray, u hebt, met al uw jeugd zo rozenrood, u, rozenblanke jongeling, hebt hartstochten gekoesterd die u hebben bevreesd, gedachten die u met afgrijzen hebben vervuld, dagdromen en nachtelijke dromen waarvan de herinnering uw wangen met schande zou moeten bedekken…’ 
‘Houd op!’, stamelde Dorian Gray. ‘Houd op!’ U brengt me in verbijstering. Ik weet niet wat ik zeggen moet. Er moet een antwoord zijn op wat u zegt, maar ik weet niet welk. Zeg niets meer. Laat me nadenken. Of liever, laat me proberen niet na te denken


De film 'Dorian Gray' is een mooi gefilmd, spannend psychologisch drama over de mooie Dorian die vol innerlijke conflicten tussen het Id en het Super Ego (een psychoanalytische kijk op dit verhaal ligt voor de hand) eeuwig jong blijft en zijn geschilderde portret dat langzaam de tekenen van zijn zonden laat zien. Wilde schreef de roman, zijn enige roman, in 1891.

De film doet af en toe een beetje denken aan een moderne horror film, maar de mooie filmbeelden, de acteurs en het ijzersterke boek maken deze film mijns inziens zeker het kijken waard.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten